Lore to umiejętność zwiększania przez każdego wampira swej siły (jeśli wierzyć słowom Umah). Oznacza to, że z im większej liczby istot Kain napije się krwi, tym więcej energii będzie miał. W praktyce wygląda to tak, że Kain ma dwa paski energii, fioletowy i czerwony. Czerwony to energia, a fioletowy to Lore. W miarę jak pije krew, fioletowy pasek zapełnia się, a gdy zapełni się cały, wydłużą się oba paski, z tym, że pasek z Lore opróżni się i trzeba będzie zaczynać od początku. Drugim spodobem na zdobycie Lore jest opróżnianie rozrzuconych po Nosgoth skrzyń, w których znajduje się Lore i zapełnia pasek o wiele szybciej niż osuszanie śmiertelników.
Każdy wampir ma umiejętność szybowania, czyli bezszelestnego opadania na ziemię, jeśli skądś zeskoczy lub spadnie. To bardzo pomocna umiejętność, ponieważ można wtedy spokojnie zajść przeciwnika od tyłu i wykończyć go jednym ciosem zamiast zaczynać bójkę. W praktyce to rzeczywiście bardzo pomocna umiejętność, ale tylko wtedy, gdy w miejscu lądowania snuje się mgła, w którą można się od razu zamienić, lub gdy przeciwnik jest odrócony plecami, ponieważ o ile lądowania wróg nie usłyszy, to chód już tak.
Każdy wampir jest o wiele sprawniejszy i silniejszy od zwykłych ludzi i dlatego przesuwanie obiektów sporych rozmiarów nie stanowi dla niego żadnego problemu. Kain, pomimo iż mógłby robić to tradycyjnie, robi to za pomocą telekinezy. W praktyce przesuwanie takich obiektów ma jedną poważną wadę. Można je przesuwać tylko do przodu bądź do tyłu. Niemożliwe jest jakiekolwiek manewrowanie przedmiotami na boki, co jest dość irytujące.
Jedną z największych słabości Kaina, a zarazem wszystkich innych wampirów, jest jego wieczny głód krwi. Bez niej zginie i rychło zakończy swą misję. By więc mógł dalej walczyć, musi nieustannie zabijać i wypijać krew swych ofiar - wrogów, czy też przygodnie spotkanych ludzi, zwykłych przechodniów na ulicach. Napisać też należy, że zawsze panuje pewna zależność. Im daną istotę łatwiej zabić, tym mniej krwi można z niej wypić, więc tak naprawdę przechodnie nie są warci zachodu, chyba że bardzo potrzebna jest krew, a w pobliżu nie ma nikogo innego.
Drugą słabością Kaina są, jak w przypadku każdej innej żywej, czy też nieumarłej istoty, rany otrzymywane w walce z wrogami. Oczywiście im silniejszy przeciwnik. tym bardziej jest w stanie młodego wampira pokiereszować. Tak więc, by się leczyć i uzupełniać straconą w ten sposób energię, należy poszukać krwi, czyli potencjalnych wrogów lub przygodnych istot, jeśli akurat jest się w mieście.
Jedną z największych słabości wampirów jest ich wrażliwość na wodę, choć pewne wykształciły w sobie odporność na niewielkie jej ilości takie jak deszcz lub śnieg (Kain jest odporny na takie ilości dzięki Fontannom Krwi, na które natknął się w młodości). Jeśli jednak wampir wpadnie do wody lub się w niej zanurzy, zostanie rozpuszczony i spalony, niczym człowiek wrzucony do kwasu. Tak więc wody należy unikać za wszelką cenę.
Ostatnią poważną słabością Kaina jest jego wrażliwość na ogień, choć w jego podróżach po tym obcym mu Nosgoth, nie zobaczy go zbyt wiele. Nie jest on może tak niebezpieczny jak woda, ale lepiej go unikać, ponieważ pozbawia energii w dość szybkim tempie.