To pasek energii Raziela. W wymiarze spektralnym ma kanciasty kształt, a w wymiarze materialnym kształt muszli. Należy też zaznaczyć, że podczas gdy nasz bohater przebywa w podziemiu jego energia rośnie, podczas gdy w świecie żywych nieustannie ją traci. Ponadto, za każdym przekuciem Reavera kolejną mocą, energia Raziela w wymiarze materialnym wzrośnie, podczas gdy w wymiarze spektralnym przez cały czas pozostaje na tym samym, niskim poziomie.
To podstawowe pożywienie Raziela, ponieważ odkąd przebudził się w podziemiu, jego wampirzy głód krwi został zastąpiony jeszcze mroczniejszym głodem dusz. By utrzymać się w świecie materialnym, do którego już nie należy, Raziel musi nieustannie pochłaniać dusze zabitych wrogów, ponieważ poziom jego energii w tym wymiarze nieustannie spada. Wyróżniamy dwa rodzaje dusz. Te nie należące do ludzi (demony, Trole) są w kształcie czaszek (po lewej), a ludzkie i psie mają postać świetlistej kuli (po prawej).
Wyróżniamy dwa rodzaje zapisu. Pierwszy to permanentny zapis i robi się go za pomocą obelisków przypominających Reavera (po lewej), których jest jedynie pięć. Wystarczy podejść i nacisnąć "X" (PC), a gra zapisze się na dysku. Drugi typ to zapis chwilowy. W całym świecie porozmieszczane są słupy z wężem zjadającym swój ogon (po prawej). Jeśli Raziel obok takiego przebiegnie, obelisk zaświeci się. Wtedy, jeśli Raziel zginie, odrodzi się obok najbliższego, aktywowanego słupa. Jednak wyjście z gry spowoduje rozpoczęcie gry od najbliższego obelisku z Reaverem.
Kompas służy do tego, do czego służy każde inne urządzenie tego typu. Pokazuje nam, w którym kierunku aktualnie podążamy. W niektórych lokacjach wręcz niezbędny, w innych mało pomocny. Najbardziej przydaje się na dużych, otwartych przestrzeniach. Znakomicie sprawdza się w duecie z mapą Nosgoth.
Po raz pierwszy od czasów Blood Omen 1 mamy dostępną mapę, choć nie tak dokładną jak ta z pierwszej części przygód Kaina. Tutaj za to mamy wersję bardziej artystyczną, a jasno pokazanym celem i zaznaczonymi wszystkimi ważniejszymi lokacjami, które przyjdzie nam zwiedzić. Przy wielkości świata, jest to rzecz niezbędna.
Pozostałość po Glyph Menu z Soul Reaver 1. W tej odsłonie przygód Raziela dysponujemy tylko jednym darem - przemieszczaniem się pomiędzy wymiarami materialnym i spektralnym. Wystarczy wybrać tę opcję w menu i nacisnąć "spację", a Raziel przeniesie się do żądanego świata.
Tak naprawdę to raczej zbędna opcja, niemniej nie ma przeszkód by się tu nie znalazła. W wymiarze materialnym aktywuje i dezaktywuje ona miecz Raziela. Zbędna jest dlatego, że można zrobić to samo naciskając szybko dwa razy klawisz "D" (PC). Oczywiście dezaktywacja Reavera w wymiarze spektralnym jest niemożliwa.