To jedna z podstawowych umiejętności obu postaci. Wspinać mogą się obaj, ale tylko w wyznaczonych do tego miejscach, czyli po chropowatych ścianach (w większości pionowych, które przypominają drabinę). Ponadto Raziel ma teraz również możliwość wspinania się w wymiarze spektralnym, choć i to nie zawsze.
Wielkim minusem jest to, że podczas wspinaczki nie można ani walczyć, ani robić uników, co otwiera pole do popisu wrogom, którzy mogą pociskami zrzucić bohaterów ze ściany (jeden pocisk wystarczy do oderwania ich od ściany).
Jedna z podstawowych umiejętności obu bohaterów; jednak każdemu służy w inny sposób. Jako że Kain nie posiada skrzydeł, nie może szybować na takie odległości jak Raziel, więc wykorzystuje ją do precyzyjnego i cichego lądowania. Natomiast Raziel, za pomocą resztek swych skrzydeł, jest w stanie niemal latać i dzięki temu pokonywać kilkunastometrowe przepaście, co jest bardzo pomocną rzeczą. Niestety, lądowanie nie jest już tak precyzyjne.
Kain już od Blood Omen posiada umiejętność zmieniania się w mgłę i przenikania przez takie bariery jak bramy czy ktary. Umiejętność tą wykorzystuje też w walce. Jest to dar bardzo przydatny i świetnie wygląda.
Raziel posiada podobną umiejętność, a uzyskał ją na początku Soul Reaver, gdy zabił swego brata, Melchiaha. Podobnie jak Kain potrafi przenikać przez kraty i bramy, ale może to robić tylko w wymiarze spektralnym.
Obaj bohaterowie posiadają umiejętności telekinetyczne. Kain posiadał je już od dawna. W miarę czasu ewoluowały, pozwalając mu na manipulację przedmiotami z różnych odległości, a tutaj są już czymś w rodzaju pirokinezy.
Raziel posiada podobne umiejętności, które nabył po stoczeniu pojedynku z jednym z dzieci swego brata Turela, a po zabiciu jego samego, jego umiejętności telekinetyczne jeszcze wzrosły, bardzo zbliżając się do daru posiadanego przez Kaina.
Tę umiejętność posiada jedynie Kain, od czasów zabicia Faustusa w Blood Omen 2. Jednak - przeciwnie do starej wersji - tutaj Kain może skoczyć kilkanaście metrów jedynie w wyznaczonych miejscach, co jest niejakim minusem. Mimo to bardzo efektywne i efektowne.
Kolejna unikalna możliwość władcy wampirów. Tę otrzymał jako młody wampir, na początku Blood Omen. Pozwala mu latać na duże ogległości po zmianie w rój nietoperzy. Ma to też swe wady. Jako że Kain się rozprasza, potrzebuje punktu zaczepienia, do którego może lecieć, więc może przemieszczać się tą metodą tylko od jednego punktu obserwacyjnego do drugiego.
Tak jak i poprzednim razem, formę tę Kain może przybrać tylko w określonych miejscach.
Jak każdy wampir, tak i Kain jest wrażliwy na dotyk wody. Jeśli do niej wpadnie, lub zostanie doń wrzucony, zmieni się w rój nietoperzy i odleci do miejsca, gdzie będzie mógł odzyskać siły. Jednak pomimo iż woda w dużych ilościach wciąż pali go niczym kwas, to deszcz i śnieg nie mają na niego żadnego wpływu.
Raziel jest niewrażliwy na wodę, ale jego słabością jest mgła, na którą co jakiś czas natyka się w wymiarze spektralnym. Gdy w nią wpadnie, zginie, a jego dusza, rzucona w fale eteru, powróci do najbezpieczniejszego znanego jej miejsca.
Każdy z dwójki bohaterów ma jedną, bardzo poważną słabość, którą jest głód wciąż pozbawiający ich sił. Raziel, jako istota z zaświata, pragnie dusz, a wampir Kain pożąda krwi. Jeśli nie zaspokoją głodu, czeka ich rychła porażka. Pożywienie zdobywać mogą na dwa sposoby: zabijając swych przeciwników, bądź rozbijać urny zawierające pokarm.
Jeśli któryś z bohaterów odniesie zbyt dużo ran lub nie pożywi się, to rychło zakończy swą podróż. Rany obaj bohaterowie odnoszą w potyczkach z wrogami, lub wpadając do wody albo zabójczej mgły. Jako że Kain i Raziel są na swój sposób istotami nieśmiertelnymi, nie mogą umrzeć, ale ta pozorna śmierć znacznie spowolni ich działania.