Na początek kilka uwag technicznych. Po pierwsze, pomijam w solucji większość wrogów, ponieważ poza Strażnikami z magicznymi przedmiotami można ich spokojnie ominąć. Po drugie, poradnik korzysta z kompasu, więc nie będę pisać "otwórz drzwi na południowej ścianie", tylko "otwórz drzwi na ścianie S", co wydaje mi się o wiele prostsze i bardziej zrozumiałe.
Przed wejściem do samego ustronia, wpierw należy zlokalizować fontannę Mroku, znajdującą się na półce skalnej na prawo od balkonu i podtrzymującego go posągu. Teraz wskakujemy w przerębel, przenosimy się do wymiaru spektralnego i wchodzimy do ustronia podwodnym korytarzem, które się otworzył. Następnie z powrotem przenosimy się do wymiaru materialnego i płyniemy do wyjścia w Ustroniu.
Tutaj przekuwamy Reavera mocą Powietrza i odnajdujemy skalny korytarz, do którego wejście znajduje się na wyższym poziomie. Na jego końcu rozbijamy skały, by wydostać się na zewnątrz i teraz powracamy do fontanny Mroku, by przekuć Reavera. Następnie wracamy do Ustronia z rzeczonym Reaverem, oślepiamy Oko, zabieramy puchar, którego strzeże, napełniamy go i zawartość wlewamy do czary na wyższym poziomie, by utworzyły się schody do kolejnej, właściwej zagadki Ustronia.
Przekuwamy Revera mocą Światła i strzelamy w kryształy rys.01 (należy to tak zrobić, by za jednym strzałem strzelić w oba kryształy). Następnie pokonujemy Strażnika i otwieramy jego przedmiotem drzwi rys.02. Teraz bierzemy puchar i napełniamy czarę znajdującą się na "N" rys.03.
Przekuwamy Reavera mocą Powietrza i rozbijamy drzwi na drugi poziom, potem wchodzimy wyżej i rozbijamy drugie, takie same drzwi zaraz obok rys.04. Następnie ponownie przekuwamy Reavera mocą Światła i strzelamy w kryształy rys.05 znajdujące się dokładnie pomiędzy drzwiami, które rozbiliśmy. Teraz zabieramy puchar i napełniamy czarę, do której dostajemy się po moście, który utworzył się dzięki kryształom rys.06. Przekuwamy Reavera mocą Mroku, oślepiamy Oko na "N", pokonujemy Strażnika i otwieramy jego przedmiotem drzwi rys.07, by dostać się do kolejnej czary, którą napełniamy.
Przekuwamy Reavera mocą Powietrza i strzelamy w kandelabr, a następnie Reaverem Światła strzelamy w kryształy rys.08, które kandelabr zasłaniał. Teraz idziemy na "E" i przeskakujemy na drugą półkę, pokonujemy Strażnika i otwieramy jego przedmiotem drzwi rys.09. Następnie strzelamy w kryształy rys.10 znajdujące się na "E" (tym razem jeden z nich się buja niczym wahadło) i przedostajemy się na "N", gdzie pokonujemy Strażnika i otwieramy sobie jego przedmiotem drugie drzwi rys.11 na tym poziomie. Teraz pozostaje nam zabrać puchar i napełnić czarę na "W", a potem następną na "S" rys.12, by spotkać się z Janosem Audronem.